W odpowiedzi na pismo Prezesa PIIB dotyczące Wzorców i Standardów (WiS) w hierarchii aktów prawnych przy projektowaniu dróg publicznych, wypowiedziało się Ministerstwo Infrastruktury.
W stanowisku ministerstwa stwierdza się m.in., że:
"Ponadto fakt, że wzorce i standardy są przeznaczone do dobrowolnego stosowania oznacza, że nie stanowią one obligatoryjnych przepisów techniczno-budowlanych w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane oraz że nie zwalniają osób wykonujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie z odpowiedzialności zawodowej. Tym samym zaprojektowanie drogi zgodnie z wytycznymi określonymi we wzorcach i standardach nie powoduje automatycznie spełnienia obowiązków wynikających z ustawy - Prawo budowlane. Natomiast we wzorcach i standardach można znaleźć rekomendowaną metodę spełnienia obligatoryjnych wymagań funkcjonalno-technicznych określonych w przepisach techniczno-budowlanych. Nie jest to jednak jedyne możliwe do zastosowania rozwiązanie. Jeżeli projektant uzna, że inne rozwiązanie gwarantuje spełnienie wymagań określonych w przepisach techniczno-budowlanych, będzie mógł je zastosować. Bowiem, zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku, odpowiedzialność za przyjęte rozwiązania ponosi projektant. Wzorce i standardy stanowią więc jeden ze zbiorów zasad wiedzy technicznej w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane. Inaczej mówiąc stanowią zbiór zasad, wytycznych, wzorów i standardów, opracowanych przez najlepszych specjalistów z danej dziedziny, rekomendowanych do stosowania przy projektowaniu, wykonywaniu i utrzymywaniu dróg publicznych."
Więcej na temat nowego systemu wymagań do obowiązkowego i dobrowolnego stosowania przy projektowaniu dróg publicznych pisaliśmy w artykule: Wzorce i standardy przy projektowaniu dróg publicznych.
Pytanie Prezesa PIIB do Ministra Infrastruktury znajduje się tutaj.
Odpowiedź dostępna jest tutaj.
ZPR jest organem pomocniczym Rady Podlaskiej OIIB. Polityka prywatności Izby znajduje się na stronie: https://pdl.piib.org.pl/