Ponadto projekt ustawy nie przewiduje, aby w ramach tego systemu były załatwiane inne bardzo popularne postępowania związane z procesem budowlanym, w tym z zakresu ustaw:
Wszystkie te postępowania towarzyszą na co dzień inwestorom i projektantom inwestycji infrastrukturalnych i stanowią istotny czynnik mający wpływ na długość przygotowania dokumentacji projektowej i w efekcie realizacji inwestycji.
Szkoda, że sprawiający dobre wrażenie pomysł, zostaje na naszych oczach okrajany.
Tym bardziej, że pomógłby być może naprawić szczególnie tragiczną sytuację w postępowaniach prowadzonych przez Wody Polskie (w ramach ustawy Prawo wodne), czy PKP (w ramach ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).
Na stronie https://www.gunb.gov.pl/strona/sopab możemy wyczytać, że wdrożenie systemu (z punktu widzenia organów administracji) pozwoliłoby m.in.:
Skoro tak szerokie korzyści są również dla administracji, to dlaczego ich się nie przewiduje do wdrożenia na szerszą skalę?
Niestety projektodawca nie informuje co stoi za decyzją o usunięciu lub nieuwzględnieniu od początku tych bardzo popularnych postępowań. Tym bardziej, że terminu wejścia w życie tych rozwiązań ustawa i tak nie określa wprost - będą one zależne od możliwości technicznych ogłaszanych przez właściwego ministra.
W tej sytuacji ich pominięcie już teraz może wskazywać, że prawodawca w ogóle nie planuje objęcia ich systemem SOPAB, a to by oznaczało, że system ten z założenia jednak byłby bardzo niekompletny.
ZPR jest organem pomocniczym Rady Podlaskiej OIIB. Polityka prywatności Izby znajduje się na stronie: https://pdl.piib.org.pl/