logo_POIIB-zpr-small
Szukaj
Close this search box.

Podsumowanie zmian Prawa budowlanego w 2023 r.

Kończy się rok 2023, więc pora na jego podsumowanie. Roczna liczba zmian Prawa budowlanego okazała się rekordowa osiągając wartość 12. Wzmocnił się przez to rosnący trend liczby rocznych nowelizacji tej ustawy.

Najbardziej głośne z nich to: dalsza cyfryzacja procesu budowlanego, powrót obowiązku opracowania świadectwa charakterystyki energetycznej przed użytkowaniem budowynku, „Lex silos”, czy zwolnienie budowy wszystkich sieci uzbrojenia terenu (a nie tylko: podziemnych) z obowiązku sporządzenia PAB i PT, o ile całość problematyki może być przedstawiona w PZT. Ten ostatni temat budził ostatnio wiele emocji i nieporozumień, o czym szerzej pisaliśmy w artykule Czy dojdzie do paraliżu budowy sieci energetycznych? Rzućmy okiem na czym te i inne nowelizacje polegały.

1 stycznia – weszły w życie przepisy o Cyfrowej Książce Obiektu Budowlanego („system c-KOB”). Zakres podmiotów zobowiązanych do prowadzenia książki co do zasady nie zmienił się.
Wszyscy właściciele lub zarządcy istniejących obiektów budowlanych, którzy są zobligowani do prowadzenia tego dokumentu, będą musieli założyć c-KOB do dnia 31 grudnia 2026 r., a dotychczasowe książki obiektu budowlanego w postaci papierowej nadal będą zobowiązani przechowywać przez okres istnienia obiektu.
Natomiast już tylko do 31 grudnia 2023 r. właściciele i zarządcy nowych obiektów budowlanych, będą mogli zakładać książkę obiektu budowlanego w wersji papierowej, a od poniedziałku wyłącznie w systemie c-KOB.

27 stycznia – urochomiono Elektroniczny Dziennik Budowy („system EDB”). Dotychczasowy dziennik budowy prowadzony w postaci papierowej można zamienić na EDB, jednak przejście w odwrotnym kierunku nie będzie możliwe. ​
Ustawa przewiduje, że dziennik w postaci papierowej można będzie wydać jedynie do 31 grudnia 2029 r. (z wyjątkiem dziennika budowy dotyczącego robót budowlanych na terenach zamkniętych ustalonych decyzją MON).

23 kwietnia – w art. 35 po ust. 6a dodano ust. 6b w brzmieniu:​ 6b. Przepisu ust. 1 pkt 1 lit. a (badanie zgodności PZT z MPZP lub WZ) nie stosuje się do tymczasowych obiektów budowlanych stanowiących urządzenia infrastruktury technicznej, służące do pomiaru wietrzności na terenach, dla których w planie miejscowym ustalono przeznaczenie umożliwiające realizację produkcji, górnictwa i wydobycia lub gospodarowania odpadami w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

28 kwietnia – wprowadzono obowiązek dołączenia do zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie kopii świadectwa charakterystyki energetycznej.​ Obowiązek ten nie dotyczy budynków, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a Prawa budowlanego, tj. budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2, a także budynków zwolnionych z obowiązku sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej – na podstawie w art. 3 ust. 4 ustawy o charakterystyce energetycznej budynków.

3 czerwca – wchodzą w życie przepisy zwane „Lex Silos”​:

Jedynie zgłoszenia, ale bez obowiązku ustanowienia kierownika budowy podlegają: ​

  • naziemne silosy na materiały sypkie, o pojemności do 250 m3 i wysokości nie większej niż 15 m,​
  • jednokondygnacyjne budynki gospodarcze i wiaty o prostej konstrukcji, związane z produkcją rolną, o powierzchni zabudowy do 300 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 7 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane,​
  • obiekty budowlane służące przechowywaniu zboża o maksymalnej pojemności 5000 t, usytuowane w całości w granicach administracyjnych portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.​

Ponadto całkowitemu zwolnieniu z jakichkolwiek procedur podlegają jednokondygnacyjne budynki gospodarcze i wiaty o prostej konstrukcji, związane z produkcją rolną, o powierzchni zabudowy do 150 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 6 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane.​ Więcej na ten temat pisalismy na naszym fb: https://tiny.pl/cpw1p.

3 września

  • w przypadku obiektu liniowego, którego przebieg został ustalony w MPZP lub decyzji ULICP na nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym zastosowanie będzie miał art. 49 KPA (publiczne obwieszczenie lub BIP),​
  • brak obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, lecz tylko zgłoszenie dla: sieci elektroenergetycznych o napięciu znamionowym nie wyższym niż 15 kV, a także podbudowy linii elektromagnetycznych,​
  • zwalnia się z obowiązku pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia sieci elektroenergetyczne o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV na istniejącej podbudowie słupowej,​
  • nie wymaga decyzji (lecz zgłoszenia) rozbiórka budynków i budowli o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości, a także rozbiórka napowietrznej linii energetycznej o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV i niższym niż 110 kV.​
  • w art. 34 w ust. 3b skreśla się wyraz „podziemnych” – co oznacza, że budowa wszystkich sieci uzbrojenia terenu (a nie tylko: podziemnych) nie wymaga sporządzenia PAB i PT, o ile całość problematyki może być przedstawiona w PZT.​

7 września

  • jedynie obowiązkowi zgłoszenia podlega budowa stacje regazyfikacji LNG o pojemności zbiornika magazynowania gazu równej lub przekraczającej 10 m3, stanowiących tymczasowe obiekty budowlane niepołączone trwale z gruntem i przewidziane do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce,​
  • w art. 33 w ust. 2 dodano dodatkowy załącznik do wniosku o pozwolenie na budowę linii bezpośredniej – w postaci numeru wpisu do wykazu linii bezpośrednich, o którym mowa w art. 7aa ust. 9 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.

11września

  • organ AAB zostaje zobowiązany do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę biogazowni rolniczej w terminie nie dłuższym niż 45 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie tej decyzji, po którym naliczana będzie kara 500 zł/dzień zwłoki (zamiast obecnych 65 dni).

18 września

  • następuje dzień wdrożenia rozwiązań technicznych na potrzeby Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB),​
  • od tego dnia protokół w zakresie kontroli przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych) może być sporządzany wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego CEEB.

1 października

  • zwiększono do 150 kW moc instalowanych pomp ciepła, wolno stojących kolektorów słonecznych i urządzeń fotowoltaicznych, które nie wymagają decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia.

7 października 

  • zwoleniono z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowę urządzeń pomiarowych wielkości przepływu wód i jakości wód w zakresie przewodności elektrolitycznej właściwej i temperatury umożliwiających szacowanie sumarycznego stężenia chlorków i siarczanów.

16 października

  • w art. 29 w ust. 2 w pkt 18 we wprowadzeniu do wyliczenia po wyrazach „drogami wewnętrznymi, ” dodaje się wyrazy „Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Celem zmian było zapewnienie analogicznych regulacji prawnych dla urządzeń pomiarowych Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, jakie mają urządzenia pomiarowych służb państwowych.

Bardziej szczegółowe opisy zmian przepisów zwiazanych z całym procesem budowlano-inwestycyjnym prezentujemy w naszych informacjach o zmianach prawa. Zachęcamy do ich lektury pod kalendarzem legislacyjnym: https://zpr.pdl.piib.org.pl/kalendarz-legislacyjny/ .
Gwarancją wygodnego otrzymywania tych informacji na adres e-mail jest zapisanie się na nasz newsletter, do czego serdecznie zachecamy. Przykładowy komunikat wygląda tak.

Skip to content