Propozycje uproszczenia procesu inwestycyjno-budowlanego przy realizacji obiektów liniowych

Zespół Prawno-Regulaminowy Podlaskiej OIIB, wspólnie z projektantami – inżynierami budownictwa naszej Izby, przygotował materiał zawierający propozycje zmian przepisów, które w naszym przekonaniu znacząco uprościłyby proces inwestycyjno-budowlany przy realizacji obiektów infrastrukturalnych.

Obiekty te traktowane są po macoszemu w polskich przepisach, gdyż prawodawca skupił się głównie na budynkach. W efekcie powstaje szereg specustaw poświęconych strategicznym inwestycjom, ale żadna z nich nie uwzględnia największej ilości małej i średniej wielkości sieci uzbrojenia terenu. Jednocześnie nieprzemyślana „deregulacja” w zakresie narad koordynacyjnych spowodowała, że budowa obiektów liniowych staje się coraz bardziej utrudniona, nieprzewidywalna i coraz droższa.

Zaproponowane zmiany przede wszystkim uprościłyby, przyspieszyły oraz zmniejszyły koszty budowy i utrzymania obiektów infrastrukturalnych. Dodatkowo wyeliminowałyby konieczność funkcjonowania specustaw lub w wyjątkowych przypadkach można byłoby ograniczyć ich istnienie wyłącznie do kwestii wywłaszczania gruntów.  

Będziemy starali się tymi propozycjami zainteresować prawodawcę. Zachęcamy wszystkich do lektury materiału, który dostępny jest tutaj: Uproszczenie procesu inwestycyjnego obiektów infrastrukturalnych.

Jednocześnie czekamy na Wasze opinie na temat tych propozycji, a także nowe pomysły, które mogłyby uprościć budowę sieci uzbrojenia terenu. Prosimy o zgłaszanie ich w formularzu dostępnym tutaj: ankieta.


Spis głównych zagadnie spośród zaproponowanych zmian przedstawia się następująco:

  • Prawo wodne i przepisy środowiskowe
    • Zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego dla niektórych inwestycji – odblokowanie Wód Polskich i procesów poprzedzających wniosek o pozwolenie na budowę budynków
    • Likwidacja obowiązku dołączania:
      • treści miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
      • treści ksiąg wieczystych,
      • wypisów z rejestru gruntów,
        – przy jednoczesnym umożliwieniu przekazywania ww. danych pomiędzy organami administracji publicznej z wykorzystaniem centralnych rejestrów
    • Likwidacja obowiązkowej kolejności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przed uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy
    • Umożliwienie dołączenia mapy wyłącznie w postaci elektronicznej (bez dodatkowej papierowej) do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
    • Zwolnienie z obowiązku uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej dla części inwestycji w określonych warunkach
  • Prawo budowlane
    • Zmniejszenie liczby organów wydających decyzje o pozwoleniu na budowę dla obiektów zlokalizowanych na terenie dróg gminnych i jednocześnie dróg wojewódzkich lub krajowych – decyzję wydaje starosta
    • Określenie zasad zawiadamiania stron w postępowaniu o pozwolenie na budowę w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym
    • Zmiana definicji istotnego odstąpienia od PZT – uporządkowanie zasobu geodezyjnego i zmniejszenie liczby procedur
    • Zmiana definicji przebudowy – wyeliminowanie powtarzania czynności administracyjnych​
    • Wprowadzenie definicji pojęcia aktualnej mapy zasadniczej i umożliwienie szybkiej aktualizacji map do celów projektowych, które w obecnym stanie prawnym mogą szybko stracić ważność
    • Likwidacja obowiązku dołączenia postanowienia o uzgodnieniu z organem AAB tras sieci wyprowadzonych poza granice terenu zamkniętego
    • Likwidacja obowiązku dołączenia oryginału załączników, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 3a i pkt 11 Pb
    • Doprecyzowanie obowiązków organów AAB – wykluczenie nadmiernej ingerencji w rozwiązania projektowe zawarte w projekcie architektoniczno-budowlanym
    • Rozszerzenie RWDZ o informację na temat daty uzyskania ostateczności decyzji oraz wskazanie terminu publikacji danych
    • Zwolnienie z obowiązku sporządzania PAB i PT sieci uzbrojenia terenu jeżeli całość problematyki może być przedstawiona w PZT
    • Doprecyzowanie przepisów w zakresie na jakiej mapie powinien być sporządzony PZT w zgłoszeniach
    • Likwidacja trójpodziału projektu budowlanego, zakaz weryfikacji rozwiązań technicznych przez organ AAB – zmniejszenie objętości dokumentacji
    • lub
    • PT zrobić projektem wykonawczym (PW – obowiązkowy dla obiektów wymagających pozwolenia na budowę, dobrowolny dla zgłoszeń), uporządkować kwestię praktyki niezbędnej do nadania uprawnień budowlanych

  • Nowe rozwiązania
    • Potwierdzanie ostateczności decyzji administracyjnych w centralnym systemie
    • Zminimalizowanie liczby dokumentów wymaganych w postaci oryginału: wniosek, projekt budowlany załączane do wniosku o pozwolenie na budowę lub zgłoszenie i oświadczenia składane pod rygorem odpowiedzialności karnej; pozostałe dokumenty w postaci kopii
    • Wymiana korespondencji pomiędzy organami drogą elektroniczną (albo za pomocą wspólnej platformy, np. SOPAB)
    • Określenie zasad pozyskiwania prawa dysponowania nieruchomością na cele budowlane na terenach będących we władaniu instytucji publicznych
    • Ustalenie zasad uzgodnień dokumentacji projektowej i lokalizacji infrastruktury względem siebie, np. na zasadach: https://tiny.pl/wr6lq , likwidacja obowiązku uzgadniania w przypadku zachowania tych parametrów
    • Alternatywnie proponuje się wprowadzenie rozwiązań wypracowanych w lutym-czerwcu 2024 r. przez Zespół z udziałem członków: PZiTS, SEP, SGP, SITK, IGCP, Tauron Dystrybucja, ENEA Ciepło, Energetyka Cieplna Opolszczyzny SA, Fortum, Veolia, a także projektantów z Podlaskiej OIIB w zakresie zmian przepisów dotyczących funkcjonowania narad koordynacyjnych

  • Drogi publiczne
    • Likwidacja obowiązku uzgodnienia z zarządcą drogi spowodowaną zmianą zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego na etapie rozpatrywania wniosku o pozwolenie na budowę
    • Upowszechnienie i jednoznaczne dopuszczenie do lokalizowania sieci infrastrukturalnych w pasach drogowych, zamiast na działkach prywatnych
    • Likwidacja obowiązku uzgodnienia z zarządcą drogi projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego
    • W przypadku odrzucenia ww. propozycji likwidującej obowiązek uzgodnienia z zarządcą pasa drogowego – niezbędna zmiana przepisów w zakresie dokonywania uzgodnienia projektu przez zarządcę drogi

  • Ochrona zabytków
    • Zwolnienie z obowiązku dołączania dokumentu potwierdzającego posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do korzystania z zabytku w określonych przypadkach
    • Zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków dla niektórych robót budowlanych

  • Geodezja
    • Narady koordynacyjne na terenie zamkniętym – jak na naradach prowadzonych przez starostę, tj. z udziałem wszystkich zainteresowanych podmiotów
    • Doprecyzowanie przepisów w zakresie narad koordynacyjnych – w tym wyeliminowanie przypadków uznaniowości niektórych uczestników narady
    • Dostęp do danych osobowych w EGiB dla projektanta
    • Poszerzenie katalogu informacji umieszczonych na mapie zasadniczej i inne ułatwienia w procesie inwestycyjnym

  • Planowanie przestrzenne
    • Ułatwienia w uzyskiwaniu decyzji lokalizacyjnych
    • Perspektywiczne planowanie przestrzenne – uwzględnienie odpowiedniej szerokość pasa drogowego dla zapewnienia lokalizacji infrastruktury technicznej

  • Ustawa o gospodarce nieruchomościami
    • Zmiana ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie art. 116, 124, 124b – usprawnienie realizacji obiektów infrastrukturalnych

  • Ustawa o transporcie kolejowym
    • Uproszczenia w procedurze realizacji niektórych inwestycji w pobliżu obszaru kolejowego

  • Inne
    • Określenie zasad pozyskiwania prawa dysponowania nieruchomością na cele budowlane sieci uzbrojenia terenu na terenach będących we władaniu spółdzielni mieszkaniowych
    • Elektroniczne poświadczenia zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem
    • Uporządkowanie wymogów w wynikających z art. 16 ustawy o drogach publicznych – tzw. “offsety” stają się metodą nacisku i nierównego traktowania inwestorów
    • Umożliwienie inwestorom realizacji tzw. “inwestycji wyprzedzających” w zakresie infrastruktury należących do  zadań własnych gminy
    • Nierówność praw podwykonawców (projektantów)

Skip to content