Zespół Prawno-Regulaminowy Podlaskiej OIIB, wspólnie z projektantami – inżynierami budownictwa naszej Izby, przygotował materiał zawierający propozycje zmian przepisów, które w naszym przekonaniu znacząco uprościłyby proces inwestycyjno-budowlany przy realizacji obiektów infrastrukturalnych.
Obiekty te traktowane są po macoszemu w polskich przepisach, gdyż prawodawca skupił się głównie na budynkach. W efekcie powstaje szereg specustaw poświęconych strategicznym inwestycjom, ale żadna z nich nie uwzględnia największej ilości małej i średniej wielkości sieci uzbrojenia terenu. Jednocześnie nieprzemyślana „deregulacja” w zakresie narad koordynacyjnych spowodowała, że budowa obiektów liniowych staje się coraz bardziej utrudniona, nieprzewidywalna i coraz droższa.
Zaproponowane zmiany przede wszystkim uprościłyby, przyspieszyły oraz zmniejszyły koszty budowy i utrzymania obiektów infrastrukturalnych. Dodatkowo wyeliminowałyby konieczność funkcjonowania specustaw lub w wyjątkowych przypadkach można byłoby ograniczyć ich istnienie wyłącznie do kwestii wywłaszczania gruntów.
Będziemy starali się tymi propozycjami zainteresować prawodawcę. Zachęcamy wszystkich do lektury materiału, który dostępny jest tutaj: Uproszczenie procesu inwestycyjnego obiektów infrastrukturalnych.
Jednocześnie czekamy na Wasze opinie na temat tych propozycji, a także nowe pomysły, które mogłyby uprościć budowę sieci uzbrojenia terenu. Prosimy o zgłaszanie ich w formularzu dostępnym tutaj: ankieta.
Spis głównych zagadnie spośród zaproponowanych zmian przedstawia się następująco:
- Prawo wodne i przepisy środowiskowe
- Zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego dla niektórych inwestycji – odblokowanie Wód Polskich i procesów poprzedzających wniosek o pozwolenie na budowę budynków
- Likwidacja obowiązku dołączania:
- treści miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- treści ksiąg wieczystych,
- wypisów z rejestru gruntów,
– przy jednoczesnym umożliwieniu przekazywania ww. danych pomiędzy organami administracji publicznej z wykorzystaniem centralnych rejestrów
- Likwidacja obowiązkowej kolejności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przed uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy
- Umożliwienie dołączenia mapy wyłącznie w postaci elektronicznej (bez dodatkowej papierowej) do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
- Zwolnienie z obowiązku uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej dla części inwestycji w określonych warunkach
- Prawo budowlane
- Zmniejszenie liczby organów wydających decyzje o pozwoleniu na budowę dla obiektów zlokalizowanych na terenie dróg gminnych i jednocześnie dróg wojewódzkich lub krajowych – decyzję wydaje starosta
- Określenie zasad zawiadamiania stron w postępowaniu o pozwolenie na budowę w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym
- Zmiana definicji istotnego odstąpienia od PZT – uporządkowanie zasobu geodezyjnego i zmniejszenie liczby procedur
- Zmiana definicji przebudowy – wyeliminowanie powtarzania czynności administracyjnych
- Wprowadzenie definicji pojęcia aktualnej mapy zasadniczej i umożliwienie szybkiej aktualizacji map do celów projektowych, które w obecnym stanie prawnym mogą szybko stracić ważność
- Likwidacja obowiązku dołączenia postanowienia o uzgodnieniu z organem AAB tras sieci wyprowadzonych poza granice terenu zamkniętego
- Likwidacja obowiązku dołączenia oryginału załączników, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 3a i pkt 11 Pb
- Doprecyzowanie obowiązków organów AAB – wykluczenie nadmiernej ingerencji w rozwiązania projektowe zawarte w projekcie architektoniczno-budowlanym
- Rozszerzenie RWDZ o informację na temat daty uzyskania ostateczności decyzji oraz wskazanie terminu publikacji danych
- Zwolnienie z obowiązku sporządzania PAB i PT sieci uzbrojenia terenu jeżeli całość problematyki może być przedstawiona w PZT
- Doprecyzowanie przepisów w zakresie na jakiej mapie powinien być sporządzony PZT w zgłoszeniach
- Likwidacja trójpodziału projektu budowlanego, zakaz weryfikacji rozwiązań technicznych przez organ AAB – zmniejszenie objętości dokumentacji
- lub
- PT zrobić projektem wykonawczym (PW – obowiązkowy dla obiektów wymagających pozwolenia na budowę, dobrowolny dla zgłoszeń), uporządkować kwestię praktyki niezbędnej do nadania uprawnień budowlanych
- Nowe rozwiązania
- Potwierdzanie ostateczności decyzji administracyjnych w centralnym systemie
- Zminimalizowanie liczby dokumentów wymaganych w postaci oryginału: wniosek, projekt budowlany załączane do wniosku o pozwolenie na budowę lub zgłoszenie i oświadczenia składane pod rygorem odpowiedzialności karnej; pozostałe dokumenty w postaci kopii
- Wymiana korespondencji pomiędzy organami drogą elektroniczną (albo za pomocą wspólnej platformy, np. SOPAB)
- Określenie zasad pozyskiwania prawa dysponowania nieruchomością na cele budowlane na terenach będących we władaniu instytucji publicznych
- Ustalenie zasad uzgodnień dokumentacji projektowej i lokalizacji infrastruktury względem siebie, np. na zasadach: https://tiny.pl/wr6lq , likwidacja obowiązku uzgadniania w przypadku zachowania tych parametrów
- Alternatywnie proponuje się wprowadzenie rozwiązań wypracowanych w lutym-czerwcu 2024 r. przez Zespół z udziałem członków: PZiTS, SEP, SGP, SITK, IGCP, Tauron Dystrybucja, ENEA Ciepło, Energetyka Cieplna Opolszczyzny SA, Fortum, Veolia, a także projektantów z Podlaskiej OIIB w zakresie zmian przepisów dotyczących funkcjonowania narad koordynacyjnych
- Drogi publiczne
- Likwidacja obowiązku uzgodnienia z zarządcą drogi spowodowaną zmianą zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego na etapie rozpatrywania wniosku o pozwolenie na budowę
- Upowszechnienie i jednoznaczne dopuszczenie do lokalizowania sieci infrastrukturalnych w pasach drogowych, zamiast na działkach prywatnych
- Likwidacja obowiązku uzgodnienia z zarządcą drogi projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego
- W przypadku odrzucenia ww. propozycji likwidującej obowiązek uzgodnienia z zarządcą pasa drogowego – niezbędna zmiana przepisów w zakresie dokonywania uzgodnienia projektu przez zarządcę drogi
- Ochrona zabytków
- Zwolnienie z obowiązku dołączania dokumentu potwierdzającego posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do korzystania z zabytku w określonych przypadkach
- Zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków dla niektórych robót budowlanych
- Geodezja
- Narady koordynacyjne na terenie zamkniętym – jak na naradach prowadzonych przez starostę, tj. z udziałem wszystkich zainteresowanych podmiotów
- Doprecyzowanie przepisów w zakresie narad koordynacyjnych – w tym wyeliminowanie przypadków uznaniowości niektórych uczestników narady
- Dostęp do danych osobowych w EGiB dla projektanta
- Poszerzenie katalogu informacji umieszczonych na mapie zasadniczej i inne ułatwienia w procesie inwestycyjnym
- Planowanie przestrzenne
- Ułatwienia w uzyskiwaniu decyzji lokalizacyjnych
- Perspektywiczne planowanie przestrzenne – uwzględnienie odpowiedniej szerokość pasa drogowego dla zapewnienia lokalizacji infrastruktury technicznej
- Ustawa o gospodarce nieruchomościami
- Zmiana ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie art. 116, 124, 124b – usprawnienie realizacji obiektów infrastrukturalnych
- Ustawa o transporcie kolejowym
- Uproszczenia w procedurze realizacji niektórych inwestycji w pobliżu obszaru kolejowego
- Inne
- Określenie zasad pozyskiwania prawa dysponowania nieruchomością na cele budowlane sieci uzbrojenia terenu na terenach będących we władaniu spółdzielni mieszkaniowych
- Elektroniczne poświadczenia zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem
- Uporządkowanie wymogów w wynikających z art. 16 ustawy o drogach publicznych – tzw. “offsety” stają się metodą nacisku i nierównego traktowania inwestorów
- Umożliwienie inwestorom realizacji tzw. “inwestycji wyprzedzających” w zakresie infrastruktury należących do zadań własnych gminy
- Nierówność praw podwykonawców (projektantów)