Szykują się duże zmiany w przepisach o naradach koordynacyjnych

Wczoraj upubliczniono projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej. Z dokumentem można zapoznać się na stronie: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12398653/katalog/13133902#13133902 .

Nowelizacja przewiduje wiele istotnych zmian, m.in.:

  1. Ustanowienie nowego podziału terenów zamkniętych na dwie kategorie.
  2. Zmianę regulacji dotyczących sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu na naradach koordynacyjnych.
  3. Zmiany dotyczące zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach i przekazywania elektronicznych wypisów aktów notarialnych.
  4. Wskazanie, że do obliczenia terminów, o których mowa w ustawie stosuje się przepisy ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego.

Przepisy dotyczące narad koordynacyjnych

Proponowane zmiany można określić jako rewolucyjne i raczej zbieżne z postulatami środowiska inżynierów budownictwa. Projekt ustawy przewiduje bowiem m.in. następujące rozwiazania:

  • Narady koordynacyjne będą prowadzone tylko elektronicznie,
  • Podziemne przyłącza np. w pasach drogowych będą objęte obowiązkiem koordynacji (zwolnienie będzie dotyczyło przyłączy naziemnych i nadziemnych, a także sieci i przyłączy podziemnych sytuowanych w granicach działki budowlanej),
  • Usunięto obowiązek poświadczania za zgodność z oryginałem  aktualnej mapy do celów projektowych,
  • Plan sytuacyjny będzie mógł być sporządzany na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub kopii aktualnej mapy do celów projektowych, przy czym doprecyzowano jednocześnie, że za aktualną mapę zasadniczą należy rozumieć mapę zasadniczą, której treść zgodna jest ze stanem faktycznym w terenie,
  • Do planu sytuacyjnego dołącza się, w obowiązującym układzie współrzędnych geodezyjnych, propozycję usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu w postaci wektorowych danych przestrzennych w formacie uzgodnionym ze starostą albo wykaz współrzędnych punktów projektowanej sieci uzbrojenia terenu w postaci pliku tekstowego,
  • W protokole z NK będą mogły znaleźć się zastrzeżenia zgłoszone przez uczestników narady dotyczące wyłącznie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu, a więc bez uwag niedotyczących usytuowania,
  • Skrócono terminy NK:
    – starosta ma dwa dni robocze od dnia otrzymania opłaty na zawiadomienie o rozpoczęciu NK i wskazania terminu na zgłoszenie zastrzeżeń,
    – termin jest wyznaczany na piąty dzień roboczy od dnia dokonania ww. zawiadomienia,
    – u gdy uczestnicy NK nie wniosą zastrzeżeń do usytuowania projektowanej sieci NK uznaje się za zakończoną i sporządza się protokół z narady koordynacyjnej,

    – jeżeli jednak uczestnicy NK wniosą zastrzeżenia do usytuowania projektowanej sieci, starosta najpóźniej w następnym dniu roboczym po dniu upływu ww. terminu zawiadamia wnioskodawcę o treści zgłoszonych zastrzeżeń, a wnioskodawca w ciągu pięciu dni roboczych, przekazuje do starosty: nową propozycję trasy (w przypadku uwzględnienia zastrzeżeń ) albo wniosek o zakończenie NK i sporządzenie protokołu (w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń),
    – jeżeli wnioskodawca zmienił trasę, to najpóźniej w następnym dniu roboczym starosta wyznacza na czwarty dzień roboczy od dnia jej przekazania uczestnikom NK na zgłaszanie zastrzeżeń,
    – brak zgłoszenia zastrzeżeń w wyznaczonym terminie oznacza akceptację przedłożonego usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu, więc NK uznaje się za zakończoną i sporządza się protokół,
    – w przypadku, gdy uczestnicy NK wniosą zastrzeżenia do poprawionej propozycji trasy, starosta najpóźniej w następnym dniu roboczym po dniu upływu wyznaczonego terminu, zawiadamia wnioskodawcę o treści tych zastrzeżeń,
    – wówczas w terminie 60 dni (wnioskodawca decyduje kiedy podejmie działanie) od otrzymania od starosty ww. zawiadomienia wnioskodawca przekazuje do starosty: wniosek o przeprowadzenie dodatkowej narady koordynacyjnej (w przypadku uwzględnienia zastrzeżeń ) albo wniosek o zakończenie narady koordynacyjnej i sporządzenie protokołu (w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń). Za przeprowadzenie dodatkowej NK nie pobiera się opłaty, ale może być przeprowadzona tylko raz dla złożonego wniosku. W przypadku zgłoszenia przez uczestników dodatkowej NK zastrzeżeń do przedstawionego usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu NK uznaje się za zakończoną i sporządza się protokół.
  • Wyraźnie wskazano, że projektant może nie uwzględnić zastrzeżeń do usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu (np. jeżeli uzna, że są niesłuszne),
  • projekt ustawy spowoduje, że NK stanie się jednoznacznie obowiązkowa (dzisiaj istnieją co do tego wątpliwości), gdyż zakłada, że protokół z narady koordynacyjnej wraz z planem sytuacyjnym będzie dołączany do wniosku o pozwolenie na budowę albo zgłoszenia budowy sieci uzbrojenia terenu lub przyłączy,
  • W miarę potrzeby w trakcie prowadzonej narady koordynacyjnej starosta może organizować spotkania uczestników narady z wnioskodawcą w formie telekonferencji, wideokonferencji lub w innej formie pozwalającej na wielostronne komunikowanie się na odległość w czasie rzeczywistym,
  • Na terenach zamkniętych innych niż I kategorii (a więc m.in. PKP) należy stosować przepisy ustawy – czyli gestorzy PKP będą zobowiązani do uczestnictwa w NK. W ustawie przewiduje się, że terenów zamkniętych I kategorii nie ustala się na gruntach stanowiących drogi publiczne, drogi kolejowe oraz drogi wodne.

Zobaczymy jak będzie wyglądał proces stanowienia nowych przepisów. Uwzględniają one bardzo wiele postulowanych przepisów, o których pisaliśmy tutaj., miejmy więc nadzieję, że wszystkie powyższe rozwiazania zostaną uchwalone.

Termin na zgłaszanie uwag to 27 czerwca 2025 r.

Przejdź do treści