Informacja o zmianach przepisów związanych z budownictwem Nr 6/2024

Dnia 19.12.2024 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw: 

Ustawa z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1881).  

Data wejścia w życie: 20.01.2025 r. ,

z wyjątkiem art. 1 pkt 20 lit. a tiret drugie w zakresie, w jakim dotyczy dziesięcioletniego planu rozwoju sieci wodorowej o zasięgu unijnym, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.

Dokument dotyczy:

Ustawa stanowi część pakietu legislacyjnego zwanego „Konstytucją dla wodoru”, ale dokonuje również istotnych zmian w szeregu innych ustaw, w tym m.in. Prawie budowlanym (w tym w zakresie uprawnień budowlanych “sanitarnych”), ustawie o gospodarce nieruchomościami, czy ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Głównym celem ustawy jest stworzenie ram regulacyjnych funkcjonowanie rynku wodoru w Polsce, w tym zakłada ona m.in.:
1) wprowadzenie siatki pojęć w przepisach prawa energetycznego koniecznych do rozwoju i funkcjonowania rynku wodoru w Polsce;
2) utworzenie ram umożliwiających międzysektorową działalność w zakresie gazu ziemnego i wodoru;
3) stworzenie zasad certyfikacji i wyznaczania operatorów wodorowych;
4) uregulowanie zasad koncesjonowania działalności związanej z magazynowaniem wodoru;
5) zaprojektowanie zasad funkcjonowania systemów wodorowych;
6) wprowadzenie systemowych mechanizmów wsparcia dla prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej dla projektów z zakresu technologii wodorowych;
7) propozycję uproszczeń dla podmiotów inwestujących w rozwój systemu wodorowego.

Ustawa wprowadza również istotne zmiany w zakresie:

  • dotychczasowych uprawnień budowlanych “sanitarnych”, tj. w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń, które to uprawnienia zostają z mocy ustawy zmienione na uprawnienia do projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami budowlanymi, takim jak sieci i instalacje cieplne, wentylacyjne, gazowe, wodorowe, wodociągowe i kanalizacyjne,
  • dotychczasowych świadectw kwalifikacyjnych do wykonywania czynności związanych z eksploatacją lub dozorem urządzeń, instalacji i sieci gazowych wytwarzających, przetwarzających, przesyłających, magazynujących i zużywających paliwa gazowe – osoby je posiadające mogą w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonywać również czynności związane z eksploatacją lub dozorem urządzeń, instalacji i sieci wodorowych, a po tym okresie będą je mogły wykonywać w zakresie wodoru wyłącznie w przypadku uzyskania odrębnego świadectwa kwalifikacyjnego do wykonywania czynności związanych z eksploatacją lub dozorem w zakresie urządzeń, instalacji i sieci wodorowych.

W uzasadnieniu do projektu ustawy projektodawca wskazał, że zaproponowane rozwiązanie w zakresie uprawnień budowlanych spowoduje, że brak będzie potrzeby tworzenia dodatkowej, odrębnej specjalności, co pozwoli uniknąć paraliżu inwestycji wodorowych. Jednocześnie uznano, że już obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na uznanie, że uprawnienia budowlane w zakresie systemu gazowego są odpowiednie również dla infrastruktury wodorowej.

Projektodawca nie odniósł się jednak w uzasadnieniu do kwestii usunięcia “urządzeń” z opisu zakresu tych uprawnień. Pomimo tego, że nazwa uprawnień, nadal będzie zawierała w sobie “urządzenia”, to można jednak przypuszczać, że doszło tutaj do błędu, a przynajmniej niepotrzebnego zamieszania. Będzie bowiem rodziło wątpliwości, czy uprawnienia tak opisane dopuszczają możliwość np. wykonania projektu projekt zagospodarowania terenu załączanego do zgłoszenia przyłączy wodno-kanalizacyjnych, ciepłowniczych, gazowych i wodorowych przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane w przypadku – o czym mowa jest w art. 30 ust. 2a pkt 4 Prawa budowlanego. W świetle Prawa budowlanego przyłącze nie jest bowiem siecią lub instalacją, lecz urządzeniem budowlanym – co wynika z art. 3 pkt 9.

Inne zmiany w Prawie budowlanym dotyczą zwolnienia w art. 29 poszczególnych rodzajów obiektów lub robót budowlanych związanych z sieciami wodorowymi, które nie wymagają pozwolenia na budowę bądź zgłoszenia.

W ustawie o gospodarce nieruchomościami rozszerza się katalog inwestycji celu publicznego o budowę i utrzymywanie instalacji i urządzeń służących do przesyłania, dystrybucji lub magazynowania wodoru, a także innych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych instalacji i urządzeń.

W ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wskazuje się organy właściwe do:

  • wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach instalacji do przesyłu wodoru, którym jest regionalny dyrektor ochrony środowiska,
  • wydawania opinii, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 2, art. 70 ust. 1 pkt 2, art. 77 ust. 1 pkt 2 i art. 90 ust. 2 pkt 2 w przypadku instalacji do przesyłu wodoru – którym jest państwowy wojewódzki inspektor sanitarny.
Publikacja:

Adres internetowy dokumentu zmieniającego: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2024/1881.

Adres internetowy dokumentów zmienianych:

Przebieg procesu legislacyjnego: https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=743 .

Skip to content