logo_POIIB-zpr-small
Szukaj
Close this search box.

Petycja Podlaskiej OIIB w sprawie likwidacji zbędnych czynności przed dwoma organami AAB podczas jednej inwestycji

Przewodniczący Rady Podlaskiej OIIB zwrócił się do Ministra Rozwoju i Technologii z prośbą o likwidację zbędnych barier administracyjnych w procesie budowlanym. Prośba dotyczyła likwidacji przepisów, które nakładają na inwestora (a przez to też na projektantów i organy AAB) obowiązek podejmowania czynności, które można zlikwidować lub uprościć.

Chodziło o następujące kwestie:

  • uchylenie art. 33 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, który nakłada obowiązek dołączenia do wniosku o pozwolenie na budowę postanowienia o uzgodnieniu z organem administracji architektoniczno-budowlanej projektowanych rozwiązań w zakresie: przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granice terenu zamkniętego, portów morskich i przystani morskich, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego. Przepis ten jest zbyteczny, gdyż w przypadku inwestycji wykraczającej poza teren zamknięty inwestor i tak występuje o pozwolenie na budowę do organu administracji architektoniczno-budowlanej na terenie sąsiadującym z terenem zamkniętym; 
  • zmianę art. 82 ustawy – Prawo budowlane umożliwiającą wydanie przez jeden z organów administracji architektoniczno-budowlanej decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu, który w świetle obecnie obowiązujących przepisów znajduje się w obszarze właściwości więcej niż jednego z nich. Biorąc pod uwagę fakt, że zdarza się, iż oba organy mają zróżnicowane wymagania odnośnie formy projektu budowlanego, takie rozwiązanie pozwoliłoby znacząco uprościć i skrócić proces zarówno tworzenia dokumentacji projektowej (brak konieczności jej podziału na odcinki odpowiadające właściwości każdego z organów), uprosiłoby postępowanie, a dodatkowo zmniejszyłoby ogólną liczbę procedur administracyjnych dla danej inwestycji infrastrukturalnej.

W odpowiedzi Ministerstwa Rozwoju i Technologii, którą otrzymaliśmy w dniu dzisiejszym czytamy, że zgodziło się ono z postulowanymi przez POIIB propozycjami stwierdzając, iż:

  • skreślenie lit. b w art. 33 w ust. 2 w pkt 4 ustawy – Prawo budowlane zostanie uwzględnione w przyszłych pracach legislacyjnych zmierzających do zmiany przepisów tej ustawy,
  • projektowana ustawa o zmianie ustawy — Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (numer z wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD427), która aktualnie jest w trakcie prac w Sejmie RP (nr druku 3336) przewiduje już podobne rozwiązania, o jakim mowa w petycji.

Los ustawy UD427 jest jednak niepewny, gdyż sejmowa Komisja Infrastruktury zaopiniowała negatywnie cały projekt (zawierający bardzo obszerne zmiany, nie tylko Prawa budowlanego) i ostatecznie pomimo uwzględnienia głosowania nad sprawozdaniem Komisji w dniu 12 lipca br. na posiedzeniu Sejmu, punkt ten ostatecznie nie został rozpatrzony:  Porządek obrad 79. posiedzenia Sejmu .

Miejmy więc nadzieję, że jeśli projekt tej ustawy ostatecznie nie uzyska akceptacji Parlamentu, to zaproponowana przez POIIB zmiana w zakresie art. 82 Prawa budowlanego zostanie zrealizowana przy innej najbliższej nowelizacji ustawy.

Odpowiedź na petycję znajduje się tutaj.

Skip to content