Przewodniczący Rady Podlaskiej OIIB zwrócił się do Ministra Rozwoju i Technologii z prośbą o likwidację zbędnych barier administracyjnych w procesie budowlanym. Prośba dotyczyła likwidacji przepisów, które nakładają na inwestora (a przez to też na projektantów i organy AAB) obowiązek podejmowania czynności, które można zlikwidować lub uprościć.
Chodziło o następujące kwestie:
- uchylenie art. 33 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, który nakłada obowiązek dołączenia do wniosku o pozwolenie na budowę postanowienia o uzgodnieniu z organem administracji architektoniczno-budowlanej projektowanych rozwiązań w zakresie: przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granice terenu zamkniętego, portów morskich i przystani morskich, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego. Przepis ten jest zbyteczny, gdyż w przypadku inwestycji wykraczającej poza teren zamknięty inwestor i tak występuje o pozwolenie na budowę do organu administracji architektoniczno-budowlanej na terenie sąsiadującym z terenem zamkniętym;
- zmianę art. 82 ustawy – Prawo budowlane umożliwiającą wydanie przez jeden z organów administracji architektoniczno-budowlanej decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu, który w świetle obecnie obowiązujących przepisów znajduje się w obszarze właściwości więcej niż jednego z nich. Biorąc pod uwagę fakt, że zdarza się, iż oba organy mają zróżnicowane wymagania odnośnie formy projektu budowlanego, takie rozwiązanie pozwoliłoby znacząco uprościć i skrócić proces zarówno tworzenia dokumentacji projektowej (brak konieczności jej podziału na odcinki odpowiadające właściwości każdego z organów), uprosiłoby postępowanie, a dodatkowo zmniejszyłoby ogólną liczbę procedur administracyjnych dla danej inwestycji infrastrukturalnej.
W odpowiedzi Ministerstwa Rozwoju i Technologii, którą otrzymaliśmy w dniu dzisiejszym czytamy, że zgodziło się ono z postulowanymi przez POIIB propozycjami stwierdzając, iż:
- skreślenie lit. b w art. 33 w ust. 2 w pkt 4 ustawy – Prawo budowlane zostanie uwzględnione w przyszłych pracach legislacyjnych zmierzających do zmiany przepisów tej ustawy,
- projektowana ustawa o zmianie ustawy — Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (numer z wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD427), która aktualnie jest w trakcie prac w Sejmie RP (nr druku 3336) przewiduje już podobne rozwiązania, o jakim mowa w petycji.
Los ustawy UD427 jest jednak niepewny, gdyż sejmowa Komisja Infrastruktury zaopiniowała negatywnie cały projekt (zawierający bardzo obszerne zmiany, nie tylko Prawa budowlanego) i ostatecznie pomimo uwzględnienia głosowania nad sprawozdaniem Komisji w dniu 12 lipca br. na posiedzeniu Sejmu, punkt ten ostatecznie nie został rozpatrzony: Porządek obrad 79. posiedzenia Sejmu .
Miejmy więc nadzieję, że jeśli projekt tej ustawy ostatecznie nie uzyska akceptacji Parlamentu, to zaproponowana przez POIIB zmiana w zakresie art. 82 Prawa budowlanego zostanie zrealizowana przy innej najbliższej nowelizacji ustawy.
Odpowiedź na petycję znajduje się tutaj.