W wyniku interwencji podejmowanych przez Podlaską OIIB, wspieranych dodatkowo przez PIIB, zmianie ma ulec sposób dokonywania uzgodnień projektów infrastruktury na terenach kolejowych. Niestety proces ten niepokojąco się wydłuża - dzisiaj do naszej izby trafiło pismo, z którego wynika, że zakończenie prac związanych z wdrożeniem SMOK (System Specjalistycznej Mapy Obiektów Kolejowych - tak ma się nazywać system usprawniający proces uzgadniania projektów sieci uzbrojenia na kolejowych terenach zamkniętych), po raz kolejny zostało przesunięte w czasie, w efekcie PKP S A. przewiduje pełne wdrożenie systemu na koniec czerwca 2023 r.
Pełna treść pisma znajduje się tutaj.
Miejmy nadzieję, że za pół roku system rzeczywiście ruszy i będzie zapewniał możliwość prowadzenia uzgodnień na terenie kolejowym na zasadach określonych w pierwotnych założeniach.
Obecnie uzgodnienia projektów infrastruktury "obcej" przebiegającej po terenie kolejowym są dokonywane przez wiele spółek "córek" PKP (np. PKP PLK S.A., PKP Energetyka, PKP Telekom, PKP Utrzymanie, PKP LHS, PKP Cargo, PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.). Za każde takie uzgodnienie trzeba odrębnie zapłacić po kilkaset zł, a do tego są one niezwykle czasochłonne.
Pomijając zwiększone koszty prac projektowych, oczywistym skutkiem obecnego stanu rzeczy są wielomiesięczne (a nawet kilkuletnie) opóźnienia w budowie obiektów mieszkaniowych, dla których zasilenie w energię elektryczną, wodę, ciepło, czy odprowadzenie ścieków musi odbyć się przez teren kolejowy.
Zgodnie z planowanymi do wdrożenia zasadami - wszelkie uzgodnienia mają się odbywać w trakcie jednej kolejowej narady koordynacyjnej. Tym samym ma być naliczona również jedna opłata, a cały proces ma trwać do 30 dni i wyglądać w następujący sposób:
Dotychczasowa korespondencja Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie:
ZPR jest organem pomocniczym Rady Podlaskiej OIIB. Polityka prywatności Izby znajduje się na stronie: https://pdl.piib.org.pl/